Motorolaj

A motorolaj az egyik legfontosabb folyadék, ami a motor működtetéséhez szükséges, az üzemanyag után.
Mivel folyamatos mechanikai behatások, terhelések érik a motort, így feltétlenül muszáj valamilyen módon elejét venni a gyors elhasználódásnak, és erre a motorolaj tökéletesen alkalmas. 

Arra már az ókorban is rájöttek, hogy ha zsiradékot vagy olajat kennek a szekér, kocsi tengelyére, akkor az egyrészt könnyebben fog működni, másrészt sokkal később kopik el.

Köszönhető ez annak, hogy mind az olajokban, mind a zsírban található molekulák a felületek közé kerülve elősegítik azok elcsúszását egymáson, kvázi tovagördítik egymáson a tárgyakat.

A motorolaj is ezen az elven működik: a részecskéi minimálisra csökkentik a dörzsölődés okozta káros hatásokat az alkatrészek felületei között, így megkímélve azokat a kopástól, melegedéstől.

A motorolajok összetétele

A motorolajok minden esetben egy fő, és több mellékösszetevőből állnak, ezek pedig az alapolaj és az adalékok.

Az alapolaj szintén három féle lehet, ám általánosságban ebből már inkább csak egyet, illetve kettőt használnak a gyártáshoz.

Alapvetően a forrásuk, előállításuk szerint különböztetjük meg az alapolajokat, úgy, mint:
• ásványi eredetű olaj
• részszintetikus olaj
• szintetikus olaj

Az ásványi eredetű olajok, mint azt a nevük is sugallja, nyers kőolajból készülnek, finomítással.

A kőolaj, vagy nyersolaj a földköpeny rétegei között csapdába esett, évmilliókkal ezelőtt élt tengeri élőlények elhullott maradványaiból képződött fosszilis szénhidrogén, mely rendszerint földgáz kíséretében van jelen.

Vannak a Földnek bizonyos területei, ahol nagyobb mennyiségben fordul elő, itt a kitermelés is hatalmas mértékű, mivel egyszerű kitermelése, magas energiatartalma és könnyű szállíthatósága miatt a jelenlegi világ legszélesebb körben alkalmazott energiahordozója.

A belőle készülő termékeket finomítással nyerik ki, a bitumentől egészen a motorbenzinig.

Minél több zárt szénlánc található egy kőolajszármazékban, annál sűrűbb, kormosabb, annál kevésbé alkalmas arra, hogy az égetésével energiát termeljünk.

Ezen a skálán a kenőolaj nagyjából a középtartomány alsó felében helyezkedik el, alatta már inkább kémiaipari és burkolati felhasználású készítmények, míg felette még elégetésre alkalmas termékek találhatóak.

Az ilyen finomítványból készült motorolajok ma már nemigen vannak használatban, mivel a minőségük a szabálytalan molekulaszerkezet miatt jóval elmarad a másik két alapolajtól.

Részszintetikus és szintetikus olajok

A részszintetikus alapolaj még ugyanúgy ásványi olajból készül, azonban ebben az esetben kémiai kezeléseken, például hidrokrakkoláson esik át az olaj, és így a tulajdonságai megváltoznak.

Olyannyira, hogy az így nyert termék minősége már megközelíti a szintetikus olajokét, de a hatásfoka és az élettartama még mindig nem éri el azt a szintet.

Mivel természetes forrásból származik, így a molekulaszerkezete továbbra is szabálytalan, és a benne található zárt szénláncok miatt a kokszosodás is hamarabb indul meg a hő és a használat hatására.

A szintetikus olajok már teljes egészében mesterségesen, kémiai úton előállított szénhidrogének, melyeknek szerkezetét és összetételét kémikusok és anyagmérnökök alkották meg.

Ennek köszönhetően a molekulaszerkezete stabil és szabályos, tehát sokkal jobban ellátja a kenési feladatát, mint az ásványi eredetű olajok.

Érzékeltetve: a szintetikus olaj szabályos, egyenletes molekuláival összehasonlítva a természetes forrásból származó olajok részecskéi olyanok, mintha egy csapágyban különböző méretű golyók lennének.

Ellátja a feladatát, de valahogy nem az igazi.

A szintetikus alapolaj több területen is lényegesen jobban teljesít, mint a természetes forrásból származó: 

01.

Hűtés

a szabályos szerkezetnek köszönhetően gyorsabban képes áramlani, így a hőelvezetésből is jobban ki tudja venni a részét

02.

Tisztántartás

a szintetikus olaj jóval később kezd el a hőmérséklet hatására kokszosodni, így a szennyeződéseket is tovább tudja távol tartani a rendszertől

03.

Gyorsabb hidegindítás

hidegben hamarabb megkezdődik az olaj keringése, hamarabb megkezdődik a kenés

04.

Használat közben állandó minőség

a csereperiódus alatt a szintetikus olajnak nem romlik számottevően a minősége, így a használat vége felé is ugyanúgy el tudja látni a feladatait

Fontos azonban észben tartani, hogy a rossz minőségű, esetleg hamisított olajok is jelen vannak a piacon, így nem érdemes kísérletezgetni, filléreskedni, hanem csak és kizárólag megbízható, szakértő forrásból szerezd be a motorolajat a járműved számára.

Megéri megvenni a minőséget, mert így biztos lehetsz benne, hogy az autód biztonságban lesz, és továbbra is megbízhatóan fog működni.

Adalékok

Az adalékok azért szükségesek a motorolaj megfelelő összetételéhez, mert az alapolaj önmagában még nem képes minden feladatot ellátni, amit ma elvárunk tőle.

Az adalékok és az alapolaj aránya nagyjából 20-80% arányban oszlik meg, az alapolaj javára, ez is mutatja, hogy a hozzáadott anyagok elsősorban tulajdonságjavításra szolgálnak.

A legtöbbször használt adalékok:
• viszkozitás-módosítók
• korróziógátlók
• habzásgátlók
• detergens adalékok
• dermedéspont-módosítók
• súrlódás-módosítók
• diszpergens adalékok
• semlegesítő adalékok

Ha esetleg kevesled, amit a gyári összeállítású motorolaj kínál, akkor további adalékanyagok is megvásárolhatóak, és ezeket magadnak is hozzáadhatod.

Ezek a plusz szerek már igen speciális igényeket igyekeznek kielégíteni, sima, egyszerű polgári használat mellett a bolti motorolaj is tökéletesen megfelel a célnak.

Motorolaj