Olajok jelölései

Aki azt hiszi, hogy hogy teljesen mindegy, hogy milyen olajat tölt az autójába, az óriásit téved.
A legkevésbé sem véletlen, hogy a különböző olajoknak sajátos jelölési rendszere alakult ki, ami alapján be lehet azonosítani, hogy milyen olajjal van dolgunk. 

Ez azért fontos, mert a járműveknek sajátos igényeik lehetnek, ami az olajigényt illeti.

Például teljesen más motorolaj való egy méregdrága sportkocsiba, mint egy öreg szovjet teherautóba.

A precízen működő, szoros illesztésekkel rendelkező motorok sokkal folyékonyabb, „vékonyabb” olajat igényelnek, mint a nagy hézagokkal, lazábban működő, igénytelenebb járművek.

Ha pont fordítva használnánk a motorolajokat, akkor mind a két jármű elégtelen kenéssel nézne szembe rövid időn belül.

Egy precíziós motor esetében egy sűrű olaj képtelen lenne beférkőzni a résekbe, így az alkatrészek hamar kopásnak indulnának a kenés nélküli súrlódástól, és fordítva – egy lazábban működő motort sem tudna megfelelően kenni egy folyékonyabb motorolaj.

Éppen ezért fontos, hogy mind a jármű igényeit, mind pedig az időjárási viszonyokat figyelembe vegyük, amikor kiválasztunk egy motorolajat. 

Betűk és számok

Egy flakon olajat szemügyre véve azonnal szembe ötlik, hogy egy kétosztatú jelöléssel van dolgunk, vagyis a kód, amit látunk, két tulajdonságot is meghatároz.

Ha például azt látjuk, hogy 10W-40, ami egyébként a 15W-40 mellett a legszélesebb körben használt olaj, akkor érdemes megismerni a jelzés mögötti jelentést is.

Az első rész, vagyis a 10W azt jelzi, hogy mi az a legalacsonyabb hőmérséklet, amikor még használható, tehát ez a dermedéshatára.
Ez alatt hidegindításkor már nem indul meg a kenés olyan gyorsan, hogy adott időn belül annak elégséges legyen a szintje.

Ennél a jelölés-résznél minél alacsonyabb számot látunk a W előtt, annál alacsonyabb az adott motorolaj dermedéspontja, és a skála 0 és 20 között változik 5-ösével.

Azaz egy 0W olaj legalacsonyabb eltűrt hőmérséklete -40°C, míg a 20W-é -20°C.

Hazánkban nem feltétlenül indokolt mínusz húsz fok alatti hőmérséklettel számolni, legfeljebb a különösen fagyzugos helyeken.

A jelzés második fele, vagyis a kötőjel utáni szám pedig a vizsgált olaj viszkozitási indexét jelöli, azaz hogy üzemi hőmérsékleten mekkora a „folyóssága”.

Mai autók esetében nagyjából 100°C az ideális üzemi hőmérséklet, így ezen az értéken vizsgált adatot találunk a flakonon is.

A magasabb számérték magasabb viszkozitási indexet is jelent, tehát 20 és 60 között, tízes lépcsőben, 5,6 és 21,9 mm2/s közötti értéket találunk.

Minél magasabb a szám, annál nagyobb felületet képes az olaj befedni kellő hőmérsékleten másodpercenként, azaz annál folyékonyabb, annál precízebb motorokhoz való.

Tehát a 10W-40 azt jelenti: -30°C fölött használható, üzemi hőmérsékleten 12,5 mm2/s terülésű olaj van a kezünkben, ami egy átlagos használatú személyautó számára teljesen megfelel.

Utánajárni sem felesleges

Előfordulhat, hogy a jármű kézikönyve mást ír, mint amit elsőnek gondolnánk, például egyel finomabb vagy sűrűbb motorolajat javasol.

Ilyenkor sem kell pánikba esni, a középtartomány nagyjából enged valamennyi szabad mozgást.

Azonban a szélső értékek között már nem annyira ajánlott a csere, mert mint említettük, akár maradandó károsodást is okozhat a motorban, ha elégtelen kenéssel üzemeltetjük.

Ha pedig tévedés történt, akkor az sajnos ismételt olajcserét jelent, nem érdemes kompromisszumra törekedni a járgánnyal, hogy csak pár hétig bírja ki.

De a szakkereskedésekben több, mint valószínű, hogy tudni fognak segíteni a bizonytalankodóknak is, még akkor is, ha nincs tisztában a gyártói javaslattal.

Ha valaki nem extrém rallikra szokott hétvégénként járni azzal az autóval, amit hét közben közlekedésre használ, akkor egy középértéket képviselő motorolaj vélhetően tökéletesen el fogja látni a feladatát. 

Motorolaj